Person som önskar vara medlem i Gagnefs släktforskarförening betalar via vårt bankgiro in den aktuella årliga medlemsavgiften.

Vid inbetalningen lämnar personen uppgifter om sitt namn, adress, telefonnummer och e-mailadress och samtycker därmed att föreningen får införa dessa uppgifter i ett digitalt medlemsregister.

Detta medlemsregister förs i ett Word-Excel dokument i privat dator, som endast styrelsen i föreningen har tillgång till.

Medlemsregistret uppdateras årligen i samband med inbetalningen av årsavgiften.

De medlemmar som inte betalar efter påminnelse stryks helt ur registret.

Detsamma gäller för medlemmar som meddelar att de inte längre vill vara det.

Medlemsregistret används för att tillsända medlemmen löpande aktuell information under verksamhetsåret. E-mail adress föredras för att portokostnader och administrativa arbetet minimeras.

Kan/Vill medlem av någon anledning inte att någon uppgift skall finnas med i föreningens digitala register, skall den meddela detta till ordföranden, som med styrelsen löser önskemålet på bästa sätt för medlemskapets funktion.

I samband med föreningens årsmöte upprättas en närvarolista, där medlemmen skriver sitt eget namn.

Det är styrelsen som är personuppgiftsansvarig och som svarar för att föreningen följer lagen.